Κλοπές αυτοκινήτων: Σαρώνει ο νέος τρόπος κλοπής των αυτοκινήτων.
Η τεχνολογία και τα ηλεκτρονικά δεν είναι πάντα στην υπηρεσία του πολίτη, αλλά μπορεί να χρησιμοποιηθούν και εναντίον του. Ιδού τι έχει καταγραφεί από την Αστυνομία και προκαλεί μεγάλη ανησυχία.
Το αυξημένο ενδιαφέρον για την τεχνολογία και την καινοτομία δεν επηρεάζει μόνο τους κλάδους της πληροφορικής και της επικοινωνίας, αλλά έχει επεκταθεί και στον πιο σκοτεινό κόσμο της εγκληματικότητας, ιδιαίτερα στην κλοπή αυτοκινήτων.
Στην Ελλάδα, παρατηρείται μια ανησυχητική τάση με την εμφάνιση μιας νέας, υψηλής τεχνολογίας μεθόδου κλοπής, γνωστή ως «ασύρματη διακοπή κλειδώματος».
Οι εγκληματίες, χρησιμοποιώντας εξελιγμένες συσκευές, εκμεταλλεύονται την ασύρματη φύση των σύγχρονων κλειδιών αυτοκινήτων.
Καθώς ο ιδιοκτήτης επιχειρεί να κλειδώσει το όχημά του με το ασύρματο κλειδί, οι δράστες αναμεταδίδουν ένα… διαταραχτικό σήμα που εμποδίζει την επικοινωνία μεταξύ του κλειδιού και του οχήματος.
Το αποτέλεσμα; Το αυτοκίνητο παραμένει ξεκλείδωτο, εν αγνοία του ιδιοκτήτη, καθιστώντας το ιδανικό στόχο για κλοπή.
Οι συσκευές που χρησιμοποιούνται είναι συχνά μικρές, φορητές και δύσκολο να εντοπιστούν. Επιπλέον, η πώληση και κατοχή τέτοιων συσκευών είναι εύκολη μέσω διαδικτύου.
Ήδη η Ελληνική Αστυνομία έχει προχωρήσει σε σχετικές συλλήψεις…
Απέναντι σε αυτή την απειλή, έχουμε τα συστήματα συναγερμού που λειτουργούν ανεξάρτητα από την ασύρματη επικοινωνία ή τη χρήση μηχανικών κλειδαριών που δεν επηρεάζονται από σήματα κλπ..
Όπως και να έχει, καλό είναι πάντα να ελέγχουμε με το χέρι αν το αυτοκίνητό μας έχει κλειδώσει…
Μαζικές κλοπές αυτοκινήτων – Τι πρέπει να προσέξουν όλοι
Ποιες μάρκες αυτοκινήτων κλέβουν περισσότερο. Ποιοι πρέπει να προφυλαχτούν και πώς;
Τη νέα μέθοδο που χρησιμοποιούν οι επιτήδειοι για τις κλοπές αυτοκινήτων και για τη διάθεσή τους στην αγορά αναλύει η εκπομπή «Συνδέσεις» στο ERTNews.
Η μέθοδος που χρησιμοποιούν και η επινοητικότητά τους ξεπερνά κάθε φαντασία.
«Καταρχάς αγοράζουν αμάξια τα οποία έχουν βγει εκτός λειτουργίας, δεν επιδέχονται καμίας επισκευής, από πλημμύρες, φωτιές, που θα μπορούσαν ενδεχομένως να πάνε στην ανακύκλωση ή θα έπρεπε να πάνε σε ανακύκλωση και να μην επανακυκλοφορήσουν στην αγορά.
Αυτά τα αμάξια κάποιοι επιτήδειοι τα αγοράζουν όχι για ανταλλακτικά αλλά για τα νομιμοποιητικά τους έγγραφα.
Παίρνουν την άδεια κυκλοφορίας, τον σειριακό αριθμό, τις πινακίδες. Αυτά τα νομιμοποιητικά έγγραφα τα ταιριάζουν με αυτοκίνητα που έχουν κλέψει.
Αυτοκίνητα τα οποία είναι κλεμμένα εμφανίζονται κανονικά, σύμφωνα με τις αρχές, σε σελίδες πώλησης που επισκέπτεται κάποιος που θέλει να αγοράσει μεταχειρισμένο αυτοκίνητο.
Ο αγοραστής το παίρνει σε τιμή ευκαιρίας και αργά ή γρήγορα ανακαλύπτουν ότι είναι κλεμμένα ή τους παίρνει η αστυνομία, καθότι ένα στα δύο κλεμμένα αμάξια εντοπίζεται από τις αρχές.
Το αμάξι, σε μία περίπτωση που αναλύθηκε σε ρεπορτάζ της εκπομπής «Φάσμα» στο ERTNews, είχε ξανακλαπεί και να ξαναμπεί στη σελίδα.
Η ροή στην αλυσίδα των κλεμμένων ΙΧ: Κλέβω – Διαθέτω – Το ξανακλέβω – Το ξαναδιαθέτω στην αγορά
Όπως επισήμαναν οι αρχές στη δημοσιογράφο Ελβίρα Κρίθαρη που έκανε το ρεπορτάζ, οι συμμορίες συντονίζονται γύρω από κάποιες μάντρες αυτοκινήτων. Όπως εξηγεί αν δεν υπάρχει το δίκτυο διοχέτευσης αυτών των οχημάτων στην αγορά, δεν υπάρχει και η κλοπή.
Κλοπές αυτοκινήτων: Προσοχή στις ευκαιρίες στις ιστοσελίδες πώλησης οχημάτων
Πρόκειται σίγουρα για έναν καινούργιο τρόπο κλοπής και διάθεσης ΙΧ, καθώς έως τώρα είχαμε συνηθίσει τα ανταλλακτικά να κλέβονται.
Τώρα οι αρχές προειδοποιούν ότι όταν βρίσκουμε στις ιστοσελίδες πώλησης οχημάτων ευκαιρίες, πρέπει να υποψιαστούμε τι ευκαιρία είναι αυτή.
Η Αστυνομία μπορεί πολύ εύκολα να εντοπίσει το κλεμμένο Ι.Χ, καθώς μπορεί να κάνει ταυτοποίηση από την πινακίδα που αντιστοιχεί σε συγκεκριμένο αυτοκίνητο.
Αυτό που συμβαίνει όταν αγοράζεις ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο και το πηγαίνεις στο συνεργείο για να δεις μηχανολογικά αν είναι εντάξει, δεν τσεκάρεις αν ανταποκρίνεται ο σειριακός αριθμός στα νομιμοποιητικά έγγραφα.
Οι μάρκες αυτοκινήτων που κλέβουν κυρίως, γιατί ανταποκρίνονται στις προτιμήσεις των αγοραστών είναι το Toyota C-HR και τα Peugeot 108 και 208. Τα εύχρηστα και μεσαία αυτοκίνητα.
Το χρόνο στην Ελλάδα κλέβονται 30.000 αυτοκίνητα. Τα περισσότερα από αυτά στην Αττική.
Οι κλοπές αυτών των αυτοκινήτων εκτινάχθηκαν κατά 1.000%. Ο λόγος είναι το TikTok. Δεν είναι πλέον μόνο τα Smart που σαρώνουν οι κλέφτες, αλλά και μάρκες που δεν περιμέναμε.
Οι κλοπές κάποιων μοντέλων της Hyundai και της Kia δεκαπλασιάστηκαν τα τελευταία τρία χρόνια. Ο λόγος; Μια σειρά αναρτήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δείχνουν πώς ο καθένας μπορεί να κλέψει αυτά τα αυτοκίνητα.
Οι αιτήσεις στις ασφαλιστικές για αποζημιώσεις κλεμμένων Hyundai και Kia αυξήθηκαν κατά τουλάχιστον 1.000% μεταξύ του πρώτου εξαμήνου του 2020 και του πρώτου εξαμήνου του 2023 στις ΗΠΑ, όπως δείχνουν τα στοιχεία του Highway Loss Data Institute.
Έως και τις αρχές του 2020, οι ιδιοκτήτες αυτών των αυτοκινήτων δεν είχαν ιδιαίτερο λόγο να ανησυχούν. Το πρώτο εξάμηνο του 2020, είχαν κλαπεί περίπου 1,6 ανά 1.000 ασφαλισμένα Hyundai και Kia, με τη συχνότητα των κλοπών να κινείται περίπου στα ίδια επίπεδα με τις άλλες μάρκες. Όμως, μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2023, ο ρυθμός είχε αυξηθεί σε 11,2 ανά 1.000 αυτοκίνητα. Αντίθετα, τα ποσοστά των κλοπών για όλες τις άλλες μάρκες αυτοκινήτων παρέμειναν περίπου τα ίδια.
Όπως εξηγεί το CNN, ορισμένα μοντέλα Hyundai και Kia που κατασκευάστηκαν μεταξύ του 2015 και του 2019 είναι ιδιαίτερα ευάλωτα στις κλοπές. Λιγότερο ακριβές εκδόσεις, όπως τα Hyundai Santa Fe και Tucson και τα Kia Forte και Sportage που παίρνουν μπροστά με το κλειδί, έχουν περίπου διπλάσιες πιθανότητες να κλαπούν από άλλα οχήματα παρόμοιας ηλικίας.
Πολλά από αυτά τα οχήματα δεν διαθέτουν τεχνολογίες πρόληψης κλοπής, όπως ηλεκτρονικά immobilizer. Τα συστήματα αυτά χρησιμοποιούν ένα τσιπ στο αυτοκίνητο και άλλο ένα στο κλειδί, τα οποία επικοινωνούν μεταξύ τους για να επιβεβαιώσουν ότι το κλειδί είναι αυθεντικό και ανήκει πραγματικά σε αυτό το όχημα.
Έτσι, στα social media και ειδικά στο TikTok άρχισαν να διαδίδονται βίντεο που δείχνουν πώς ένα τέτοιο αυτοκίνητο μπορεί να κλαπεί, εάν κάποιος χρησιμοποιήσει την μεταλλική άκρη ενός καλωδίου USB για να το βάλει μπροστά.
Το πρόβλημα έγινε τόσο μεγάλο ώστε ορισμένες ασφαλιστικές εταιρείες σε κάποιες αγορές αρνούνταν να ασφαλίσουν αυτά τα παλαιότερα μοντέλα Hyundai και Kia.
Το 2023, η Hyundai και η Kia κατέληξαν σε συμβιβασμό με 9 εκατ. ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, που τις κατηγορούσαν ότι δεν έλαβαν αρκετά μέτρα για να κάνουν τα αυτοκίνητά τους ασφαλή. Οι εταιρείες συμφώνησαν να πληρώσουν 200 εκατ. δολάρια.
Κλοπές αυτοκινήτων: Αυτά είναι τα πιο επικίνδυνα για κλοπή
Αυξάνονται οι κλοπές αυτοκινήτων στη χώρα μας, αφού λόγω της παλαιότητας τους, η ασφάλεια των οχημάτων είναι παλαιάς τεχνολογίας.
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, στην Ελλάδα καταγράφονται περίπου 230 κλοπές αυτοκινήτων ανά 100.000 κατοίκους, με τη Νέα Ζηλανδία να κατέχει την πρώτη θέση με 1.171 κλοπές ανά 100.000 κατοίκους.
Την πεντάδα συμπληρώνουν η Ουρουγουάη με 558, η Ιταλία με 232 και οι ΗΠΑ με 228 κλοπές οχημάτων.
Εντυπωσιακή είναι η διαφορά μεταξύ Ελλάδα και ΗΠΑ, καθώς έχουν μόλις ένα αυτοκίνητο διαφορά, 227 η Ελλάδα και 228 οι ΗΠΑ, ανά 100.000 κατοίκους!
Στο ερώτημα που θέσαμε σε ειδικούς εγκληματολόγους, γιατί στην Ελλάδα γίνονται τόσες κλοπές αυτοκινήτων, αφού δύσκολα σήμερα ένα κλεμμένο όχημα μπορεί να πουληθεί και να ξανακυκλοφορήσει σε Ελλάδα και εξωτερικό (εντοπίζεται εύκολα σήμερα), η απάντηση είναι ξεκάθαρη: Μα, φυσικά, για τα ανταλλακτικά.
Η αυξημένη παλαιότητα του στόλου των οχημάτων στη χώρα μας (+16 χρόνια), έχει δημιουργήσει μεγάλη ανάγκη για φθηνά ανταλλακτικά, τα οποία από τη μία δεν επαρκούν στην αγορά, λόγω των πολλών ζημιών (ταλαιπωρημένα – παλαιά αυτοκίνητα), ενώ από την άλλη τα γνήσια ανταλλακτικά είναι σαφώς πιο ακριβά από τα… κλεμμένα.
Οπότε οι κλεπταποδόχοι βρίσκουν εύκολα αγοραστές, οι οποίοι δε μπορούν (ή δε θέλουν) να δαπανήσουν πολλά χρήματα για την επισκευή του αυτοκινήτου τους.
Κατά καιρούς, δημιουργούνται κυκλώματα τα οποία υποδέχονται τα κλεμμένα αυτοκίνητα, και αφού τα λύσουν στα υπόγεια αυτοκινητικά… χειρουργεία, πουλάνε τα ανταλλακτικά τους συνήθως σε ελεύθερα συνοικιακά συνεργεία (μη εξουσιοδοτημένες μικρές επιχειρήσεις), τα οποία συνήθως αποθήκες δεν διατηρούν (εισερχόμενα, εξερχόμενα ανταλλακτικά), ενώ δεν κόβονται και τα ανάλογα παραστατικά για εργασίες και ανταλλακτικά.
Η γνώριμη έκφραση του «μάστορα» που συνήθως ακούνε οι κάτοχοι των αυτοκινήτων προς επισκευή είναι: …θα ψάξω να σου βρω ένα καλό, ελαφρώς μεταχειρισμένο ανταλλακτικό για να μην βάλεις το καινούργιο, το ακριβό.
Οι κλέφτες των αυτοκινήτων τώρα, επιλέγουν δημοφιλή αυτοκίνητα δηλαδή να έχουν πουληθεί αρκετά στην Ελλάδα, αλλά και πιο σπάνια που δεν βρίσκονται εύκολα ανταλλακτικά.
Μάλιστα, σε κάποιες περιπτώσεις της συγκεκριμένης κατηγορίας των κλεμμένων αυτοκινήτων, οι ληστές επικοινωνούν με τον κάτοχο ζητώντας του «λύτρα» για να επιστρέψουν το αυτοκίνητο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας, το αυτοκίνητο το οποίο προτιμούν κατά κόρον τα τελευταία χρόνια οι κλέφτες στην Ελλάδα, παραμένουν τα Smart, κυρίως χρονολογίας κατασκευής από 1998 έως και 2014, που έχουν πολλά κοινά ανταλλακτικά.
Φυσικά δεν προτιμούν το καινούργιο, που είναι ηλεκτρικό και κατά συνέπεια διαθέτει λίγα μηχανικά ανταλλακτικά.
Σημειώστε δε, πως ένα Smart μπορεί να κλαπεί ιδιαίτερα εύκολα και χωρίς διάρρηξη σε δρόμο, απλά σηκώνοντάς το σε μία μικρή πλατφόρμα…
Ως δεύτερη επιλογή τους οι κλέφτες προτιμούν τα Mini Cooper και ιδιαίτερα της πρώτη γενιάς του (2006-2008) για τους ίδιους λόγους με του Smart.
Ακολουθεί το προ-προηγούμενης γενιάς Toyota Yaris ως best seller (μεγάλη ζήτηση ανταλλακτικών).
Δημοσίευση σχολίου
0 Σχόλια