Μέσα από το διευρυμένο ναυπηγικό πρόγραμμα εδραιώνονται στην κορυφή της αγοράς
Εδραιώνουν τη θέση τους στην ελίτ των «παικτών» της αγοράς των πλοίων μεταφοράς LNG οι Έλληνες πλοιοκτήτες, υλοποιώντας ένα διευρυμένο ναυπηγικό πρόγραμμα, που θα διογκώσει τον στόλο τους τα επόμενα χρόνια.
Σύμφωνα με στοιχεία που μοιράστηκε με τη «Ν» ο οίκος Veson Nautical, οι «Greeks» έχουν υπό παραγγελία 52 LNG carriers, αξίας 13,6 δισ. δολαρίων. Το ελληνικό orderbook αντιστοιχεί στο 13,5% του υπό ναυπήγηση τονάζ σε αριθμό πλοίων και στο 14,3% σε αξία.
Μεγαλύτερο ναυπηγικό πρόγραμμα υλοποιούν μόνο οι Ιάπωνες πλοιοκτήτες, έχοντας υπό παραγγελία 73 πλοία, ήτοι το 18,9% του παγκόσμιου orderbook.
Στην τρίτη θέση είναι οι Νοτιοκορεάτες με 46 υπό ναυπήγηση LNG carriers (μερίδιο 11,9% διεθνώς), οι οποίοι έχουν ξεπηδήσει στην αγορά με αρκετές παραγγελίες τα τελευταία χρόνια και έπονται οι πλοιοκτήτες με έδρα το Κατάρ (44 πλοία – 11,4%) και τις Βερμούδες (28 πλοία – 7,25%).
Εάν συνυπολογιστούν τα πλοία που ταξιδεύουν σήμερα στις θάλασσες και αυτά που βρίσκονται υπό κατασκευή στα ναυπηγεία, ο ελληνόκτητος στόλος LNG carriers αξίζει συνολικά 31,1 δισ. δολάρια, με βάση την πλατφόρμα της Veson Nautical.
Μοναδικός ακριβότερος στόλος σε παγκόσμιο επίπεδο είναι ο ιαπωνικός, ο οποίος αποτιμάται στα 37,8 δισ. δολάρια, ενώ την τριάδα κλείνουν οι Κινέζοι με αξία 21,1 δισ. δολαρίων.
Πολύ κοντά είναι οι στόλοι του Κατάρ και της Νότιας Κορέας με αξίες 18,71 και 18,67 δισ. δολαρίων αντίστοιχα.
Ρεκόρ παραδόσεων
Κατά παραπάνω από 50% θα μεγαλώσει τα επόμενα χρόνια ο παγκόσμιος στόλος των πλοίων μεταφοράς LNG, καθώς ξεκινούν από φέτος οι μαζικές παραδόσεις νεότευκτων από τα ναυπηγεία, στον απόηχο του ράλι παραγγελιών της τελευταίας τετραετίας.
Ένα ράλι, στο οποίο πρωταγωνίστησαν οι Έλληνες πλοιοκτήτες, ενώ αποκτά και νέα δυναμική, με ώθηση από το Κατάρ και το υπέρογκο ναυπηγικό πρόγραμμα που υλοποιεί για υπερμεγέθη LNG carriers.
Μόλις την Παρασκευή η Qatar Gas Transport Company Limited (Nakilat) επελέγη από την QatarEnergy ως ιδιοκτήτης 25 νεότευκτων πλοίων που θα κατασκευαστούν σε ναυπηγεία της Νότιας Κορέας.
Τα στοιχεία της Veson Nautical καταδεικνύουν πως τα υπό ναυπήγηση LNG carriers ανέρχονται σήμερα σε 386, ενώ ο εν ενεργεία στόλος αποτελείται από 701 βαπόρια (στο 55,06% η αναλογία).
Μόνο φέτος ο ναυλομεσιτικός οίκος Braemar αναμένει ότι στην αγορά θα «πέσουν» 62 νεότευκτα πλοία, ο υψηλότερος ιστορικά αριθμός παραδόσεων σε ένα έτος και 9% μεγαλύτερος συγκριτικά με το 2021, όταν και καταγράφηκε το τελευταίο ετήσιο ρεκόρ.
Το τρέχον ρεκόρ πάντως δεν θα διατηρηθεί για πολύ. Η Braemar περιμένει 89 πλοία για παράδοση το 2025 και 103 το 2026, ενώ αρκετά πλοία είναι προγραμματισμένα και για το 2027.
Το μέγεθος του βιβλίου παραγγελιών και το αν θα επηρεάσει τις ισορροπίες στο ισοζύγιο προσφοράς/ζήτησης έχει τεθεί στο «μικροσκόπιο» των ναυτιλιακών αναλυτών.
«Είναι ένα πιο σύνθετο ζήτημα που εκτείνεται πέραν απλά του αριθμού των πλοίων» λέει αρχικά στη «Ν» ο αναλυτής υγροποιημένου φυσικού αερίου στην πλατφόρμα παρακολούθησης εμπορευμάτων ICIS, Alex Froley.
«Πρώτα απ’ όλα, η αγορά του LNG συνεχίζει να αναπτύσσεται με ισχυρό ρυθμό, επομένως περισσότερα πλοία χρειάζονται για να μεταφέρουν τη νέα παραγωγή.
Η ICIS προβλέπει ότι η παραγωγή LNG το 2024 θα ανέλθει σε περίπου 418 εκατ. τόνους διεθνώς, έναντι 411 εκατ. τόνων το 2023.
Η παραγωγή θα μπορούσε, μάλιστα, να αυξηθεί περαιτέρω στους 448 εκατ. τόνους το 2025, ενώ από το 2026 κι έπειτα το Κατάρ θα έχει λανσάρει μια νέα τεράστια επέκταση της παραγωγής» εξηγεί ο ίδιος.
Από την άλλη πλευρά, οι αναλυτές της Braemar εκτιμούν πως παρότι το 95% των πλοίων που είναι προγραμματισμένα να παραδοθούν φέτος έχουν ήδη κλείσει σε μακροχρόνιες ναυλώσεις, αυτά τα πλοία θα επιφέρουν πρόσθετες καθοδικές πιέσεις στη spot αγορά βραχυπρόθεσμα.
Αυτό διότι, όπως επισημαίνουν, πολλά θα αντικαταστήσουν εν ενεργεία τονάζ και θα υποναυλωθούν (sublet) λόγω καθυστερημένης εκκίνησης πολλών projects.
Τα κανάλια μεταφοράς που χρησιμοποιούνται και οι τιμές
Την ίδια ώρα, όμως, η προσοχή μετατοπίζεται και στις διαταραχές στις Διώρυγες του Παναμά και του Σουέζ.
«Η ζήτηση για πλοία εξαρτάται από τη διαθεσιμότητα των καναλιών» τονίζει ο αναλυτής υγροποιημένου φυσικού αερίου στην πλατφόρμα παρακολούθησης εμπορευμάτων ICIS, Alex Froley.
«Εάν η Διώρυγα του Παναμά παραμείνει υπό συμφόρηση, τα αμερικανικά φορτία LNG προς την Ασία θα πρέπει να ακολουθήσουν την πολύ μακρινότερη απόσταση ανατολικά της Ασίας γύρω από την Αφρική, αντί για τη συντομότερη ρότα μέσω του Παναμά» σημειώνει ο αναλυτής.
Όσο για το Σουέζ, εκτιμά πως «αν η Ερυθρά Θάλασσα εξακολουθήσει να είναι επικίνδυνη, τα πλοία με φορτίο από το Κατάρ και προορισμό την Ευρώπη ενδέχεται να υποβληθούν σε πολύ μακρινότερα ταξίδια».
Στο ενδεχόμενο που τα δύο κανάλια παραμείνουν μπλοκαρισμένα, περισσότερα πλοία θα απαιτηθούν για να μεταφέρουν την ίδια ποσότητα LNG, καθώς οι διαδρομές θα είναι μεγαλύτερες, συνθήκη ευνοϊκή για τα ναύλα, καταλήγει ο Froley.
Αυτή είναι, όμως, η μία πλευρά της «εξίσωσης». «Τα ναύλα για τα LNG carriers κινούνται σχεδόν παράλληλα με την τιμή της ενέργειας, του αερίου που μεταφέρουν.
Καθώς η Ευρώπη έχει προσαρμοστεί στο σοκ της απώλειας του ρωσικού αερίου μέσω αγωγών και υπάρχει νέα παραγωγή σε παγκόσμιο επίπεδο, περιμένουμε ότι οι τιμές του αερίου δεν θα φτάσουν ξανά στα υψηλά επίπεδα του 2022 για το υπόλοιπο της δεκαετίας.
Επομένως, είναι απίθανο να δούμε τα ναύλα των LNG carriers να κορυφώνονται τόσο ψηλά όσο εκείνη τη χρονιά» εξηγεί ο Froley.
Πηγή: naftemporiki.gr
Δημοσίευση σχολίου
0 Σχόλια